با هر نوع شهیددزدی مخالفت کنیم!

تگها |۱۳۸۹ اسفند ۲۸, شنبه

مراسم حکومتی تشییع شهید ۲۵ بهمن٬ صانع ژاله

دو روز پیش شورای هماهنگی راه سبز امید به مناسبت سال نو پیامی فرستاد. جدا از تناقضات آشکاری که در این پیام است که از جمله آن می‌توان به این اشاره کرد که اجرای کامل قانون اساسی مبتنی بر ولایت‌فقیه٬ تضمینی برای ایجاد حاکمیتی مردم‌سالار دانسته شده٬ قسمتی از این پیام چنین می‌گوید:
این روزها با یاد جوانان برومند و زنان و مردانی که به جرم درخواست اجرای کامل قانون اساسی و حقوق مسلم شهروندی؛ به شهادت رسیده ویا دربند قانون‌شکنان گرفتار آمده اند ، در پای سفره‌های سبز هفت‌سین می نشینیم...

اینجا باید از شورای هماهنگی راه سبز امید پرسید:
مگر یکی از آشکارترین ویژگیهای جنبش سبز این نبوده که در آن تنوع عقیده و گرایش وجود داشته و دارد؟ و مگر این نبوده که از همان ابتدای جنبش شعارهای براندازانه‌ای مانند جمهوری ایرانی و مرگ بر اصل ولایت فقیه از سوی بخشی از این جنبش سر داده شده؟ و مگر ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ نشان نداد که این گرایش در جنبش قویتر و پرصداتر از قبل شده؟
با این اوصاف این شورا چگونه و با چه شناختی از شهداء به خود اجازه می‌دهد که خواسته همه شهیدان جنبش را اجرای کامل قانون اساسی مبتنی بر ولایت‌فقیه بداند؟ چطور می‌توان خواسته شهیدی چون صانع ژاله را که به عنوان کردی سنی از همان ابتدای جمهوری اسلامی شاهد تبعیض این نظام علیه کردها و سنی‌ها و همینطور مبارزه مردم کردستان با این نظام بوده٬ اجرای قانون اساسی‌ای مبتی بر ولایت فقیه‌ای شیعی دانست؟
هنوز زمان زیادی از ماجرای تلخ و وقیحانه شهید‌دزدی کودتاچیان و بسیجی خواندن شهید صانع ژاله نمی‌گذرد که متاسفانه باز شاهد نوع دیگری از شهید‌دزدی هستیم!
ما از همه آزادی‌خواهان می‌خواهیم که علاوه بر اعتراض به چنین سوء‌استفاده‌هایی٬ با بیان صریحتر مطالبات خاص خودشان -مطالبات قومی٬ صنفی٬ جنسیتی و …- راه بر هر گونه سوء‌استفاده احتمالی آینده نیز ببندند. مطمئنا جنبشی دموکراتیک و برابری‌خواه تنافضی با پیگیری مطالبات برحق گروههای مختلف اجتماعی ندارد و برعکس پیگیری همین مطالبات است که به دموکراسی راستین منجر می‌شود!

1 دیدگاهبا هر نوع شهیددزدی مخالفت کنیم!


  1. ناشناس

    vaghti be khiaban miravam baray eateraz be vaze mojod be bazgashtam motmaen nistam ama man baraye irani azad demokrat va
    laik moetaghedam

    ۲۹ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۰