درباره پیشنهاد نوروزی گروه نوای بوم از جنبش سبز+یادی از شهید کیانوش آسا٬ فعال محیط زیست

تگها ، |۱۳۸۹ اسفند ۲۷, جمعه
مبارزه اعتراضی مردم ایران که در مرحله تازه حیات خود بیشتر با نام جنبش سبز شناخته می شود، بر ارزش های آزادی‌خواهی، احترام به حقوق بشر و انسان‌دوستی استوار است. چنین مبارزه ای به ناچار در برگیرنده تمامی ایرانیان آزادی خواه فارغ از زبان و قومیت و همچنین تمامی گرایشات دموکراتیک مدنی و سیاسی فارغ از کوچکی و بزرگی آن است.
نگاه فوق همچنین تایید کننده این مساله است که هرآنچه به زندگی و آسایش انسان مربوط می شود و خدشه دار شدن آن باعث از دست رفتن حقوق دیگران شود، شایسته دفاع، پاسداری و مراقبت در چارچوب مبارزه ی آزادی خواهانه و برابری خواهانه جنبش سبز است. برای نمونه، حمایت از جنبش های کارگری و زنان و حمایت از نهادهای صنفی نیز با توجه به اصول مبارزه آزادی خواهانه مردم ایران بخشی از مبارزه در جنبش سبز خواهد بود. همچنین است پاسداری و حفظ محیط زیست که ممکن است در نگاه اول دور و نا‌مربوط به نظر رسد.
گرامیداشت روز زمین
حفظ محیط زیست و پاسداری از منابع طبیعی نه از نگاه زیبایی‌دوستی یا دلسوزی که از این جهت شایسته توجه و پشتکار است که همه انسان ها حق برخورداری از یک زندگی سالم و برابر را دارند؛ اگر ما با بی احتیاطی یا منفعت طلبی خود محیط زیست را آلوده کنیم، در واقع شهروندی دیگر را از حق برخورداری از یک زندگی سالم محروم کرده ایم و این با برابری‌طلبی ما در مبارزه دموکراتیک‌مان در تناقض است. به عبارت دیگر همه افراد حاضر و آینده حق برخورداری و استفاده از منابع طبیعی و محیط زیست را دارند و ما اصولن حق نداریم صدمه ای به محیط زیست بزنیم که به خاطر آن صدمه زندگی افراد دیگر به صورت منفی تحت تاثیر قرار بگیرد.
در واقع حفظ محیط زیست و توجه به آن، در عین سادگی، مثال خوب و کاربردی از میزان صداقت و پشتکار ما در مبارزه مدنی دموکراتیک است. اگر ما در کلام و یا حتی در عمل صرفن به مبارزه با دیکتاتوری برخیزیم ولی همچنان خود را برتر و شایسته تر از دیگران برای زندگی بدانیم، ‌آیا به راستی ما مشغول مبارزه با دیکتاتوری هستیم یا فریب خود؟! همین گونه است فردی که در عین منفعت طلبی خود در تخریب محیط زیست، در خیال خود یک آزادی خواه و معتقد به ارزش های بشر دوستانه است؛ هرگز چنین نیست.
کوتاه کلام آنکه مبارزه با جاه طلبی و منفعت طلبی های شخصی در تخریب محیط زیست عین مبارزه برای آزادی و رسیدن به برابری است و اثرات خوب خود را در جامعه به نمایش خواهد گذاشت و تمرینی خواهد بود برای احترام به حقوق خود و دیگران و یک زندگی برابر.
در همین راستا با خبر شدیم گروه «نوای بوم» -متشکل از عده ای از فعالیت جنبش سبز علاقه‌مند به محیط زیست- برنامه‌هایی را برای حفظ و مراقبت از محیط زیست در نوروز امسال پیشنهاد داده است که به جای خود کار نیک و ارزشمندی است. توصیه‌ها و پیشنهاد های گروه «نوای بوم» برای نوروز ۱۳۹۰ در بر گیرنده بخش های نمونه زیر است:
شعار برنامه: «هر شهروند یک مدافع محیط زیست»
هدف: جلب توجه نسبت به اهمیت حفط محیط زیست و منابع طبیعی
۱- صرفه جویی در مصرف آب و توجه به اهمیت آن در زندگی
۲- «ساعت زمین»؛ طرحی جهانی برای صرفه جویی در مصرف برق برای کاهش آلودگی هوا و گرم شدن زمین در روز ۶ فروردین. در این روز مردم در تمامی جهان در ساعت ۸:۳۰ شب در یک حرکت نمادین چراغ‌های خود را به مدت یک ساعت خاموش می کنند تا بر اهمیت کاهش مصرف انرژی و آلوده نکردن محیط زیست تاکید کرده باشند.
۳- پاکیزه نگاه داشتن و پاک کردن محیط زیست؛ دور نریختن پلاستیک و حتی آدامس و ته سیگار در فضای بیرون و جمع آوری آشغال های موجود در طبیعت در روز ۱۳ فروردین
۴- نخریدن ماهی قرمز برای سفره هفت سین برای حفظ اکوسیستم و جلوگیری از انتشار بیماری. باید دانست که ماهی قرمز در سفره باستانی هفت-سین نبوده است و گذاشتن ماهی قرمز بر سفره هفت-سین نه تنها بر هم زننده رسم باستانی سفره هفت-سین است که به علت تلف شدن تعدد انبوهی از این ماهیان در این فرایند لطمه ای بزرگ به اکوسیستم و محیط زیست است.
پیشنهادات برنامه نوروز سبز از گروه «نوای بوم» را از لینک‌های زیر هم می توانید به صورت کاملتر ببینید.
نوای بوم در اینترنت
ایمیل:  NavaayeBoom@gmail.com
در پایان توجه به این امر ضروری است که جنبش سبز در حدود دو سال فعالیت خود با دو نقطه ضعف اساسی مواجه بوده است؛ از سویی مبارزات این جنبش تا حد بسیار زیادی بر روی تجمعات خیابانی متمرکز بوده و از سوی دیگر، هرچند هزاران هزار نفر در این اعتراضات شرکت داشته اند٬ هماهنگی میان معترضین کم و ناکافی بوده است. توجه بیشتر به مطالبات انسانی دیگر مانند محیط زیستی سالم و همچنین حرکات جمعی کم‌هزینه‌ و بی‌هزینه‌ای مانند پیشنهادات گروه «نوای بوم» می‌تواند به برطرف شدن این نقاط ضعف نیز کمک کند. باشد که چنین حرکات ساده‌ای مقدمه‌ای باشد بر حرکات جمعی آینده در اعتراض به مسايل مهمی چون بی‌کفایتی حکومت در معضل آلودگی هوا و تخریب بی‌رویه محیط زیست توسط نهادهای حکومتی.
ما در گروه ۲۳ خرداد ضمن حمایت از پیشنهادات گروه نوای بوم٬ از همه دعوت می کنیم که ضمن بررسی و نقد چنین برنامه‌هایی٬ با تبلیغ و اطلاع‌رسانی بیشتر بر روی «حق استفاده از محیط زیستی سالم»٬ به مبارزه روزمره و دایمی برای یک زندگی بهتر کمک کنند.
یادی از شهید سبز و فعال محیط زیست؛ کیانوش آسا
در اینجا مناسب است یادی کنیم از یکی از شهیدان جنبش سبز که در انجام کارهای اجتماعی نیز فعال بوده است. شهید کیانوش آسا علاوه بر نوارندگی تنبور، در حمایت از محیط زیست و کوهنوری هم فعال بوده است. ویدیوی زیر گوشه ای از فعالیت های اجتماعی کیانوش است که به عنوان نمونه او را در توزیع نهال درخت در کرمانشاه نشان می دهد. همچنین وی عضو جبهه سبز استان کرمانشاه بود.
اینجا نیز عده ای از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، برای پاسداشت فعالیت های اجتماعی کیانوش آسا، در صعود به قله‌ی توچال یاد او را گرامی داشته اند.
گرامیداشت زنده‌یاد کیانوش آسا در صعود به قله توچال- ۲۹ اسفند ۱۳۸۹
با آرزویی سال نو و موفق برای همه آزادی خواهان
گروه ۲۳ خرداد