فردا ساعت ۴ تا ۵ عصر٬ میدان امام حسین تا میدان آزادی!

تگها ، ، |۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه
بدون شک٬ از حیث برگزاری تجمعات جنبش سبز تجارب موفق و ناموفق بسیار و ارزشمندی به دست آورده است. همانطور که شاهد بودیم دو عامل اجماع عمومی و نیروهای تاثیرگذارتر و شناخته‌شده جنبش برنامه‌ریزی این تجمعات نقش اساسی را دارد. برای مثال تجمعات هفته اول بعد از انتخابات تنها با اطلاع‌رسانی شفاهی معترضین میسر شد و تجمع حماسی ۲۵ بهمن با دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی.
فردا سه‌شنبه نیز قرار است در ادامه برنامه سه‌شنبه‌های اعتراض و همچنین به مناسبت روز جهانی زن٬ تجمعی برگزار شود. طبق روالی که به خصوص بعد از ۲۵ بهمن شاهد بودیم و همچنین با درس گرفتن از اعلام مسیر اشتباه اول اسفند (خیابان ولیعصر) اجماع عمومی بر این بوده که همان مسیر امام حسین آزادی برای تجمع انتخاب شود. علاوه بر این در نوشته ۱۵ اسفند ابراهیم نبوی که به نوعی بازگو‌کننده بخشی از نیروهای تصمیم‌گیرنده جنبش است٬ به همین مسیر امام حسین-آزادی اشاره شده است[1]. ساعت تجمع نیز گاهی ۵ و گاهی ۴ اعلام شده است که ساعت ۴ ظاهرا مقبولتر واقع شده است. تراکتهایی [2] نیز برای دعوت مردم به این مسیر پخش شده است.
در این میان اما شنبه به ناگاه شاهد این بودیم که صفحه فیسبوک ۲۵ بهمن دو مسیر کاملا جدید و در واقع عجیب برای تجمع سه‌شنبه اعلام کرده است[3]. در این رابطه چند نکته حائز توجه است:
۱- نخست آنکه صفحه فیسبوکی ۲۵ بهمن همانطور که از اسمش مشخص است٬ تنها برای تشویق و تبلیغ تجمع ۲۵ بهمن ایجاد شد و پیوستن سبزها به این صفحه نیز تنها برای همین بوده است. حال مشخص نیست این صفحه که هویت گردانندگانش مشخص نیست٬ بر چه اساسی حق انتخاب مسیر برای تجمع سبزها را برای خود قائل شده است!
۲- همین صفحه پیشتر و برای اول اسفند نیز مسیرهایی تعیین کرده بود[4]٬ مسیرهایی که مهمترین کارکردش چندشقه و پراکنده کردن سبزها بود٬ کارکردی که مسیرهای جدید این صفحه برای ۲۵ بهمن نیز دارد. حال سوال این است که صفحه فیسبوکی ۲۵ بهمن پیش از انتخاب مسیرهای جدید٬ چرا هیچ نقدی از انتخاب قبلی‌اش نمی‌کند و چرا نمی‌گوید حق انتخاب مسیر را از کجا کسب کرده است؟
۳- مسیرهای انتخاب‌شده این صفحه آن‌قدر٬ عجیب است که بحث و گفتگو را درباره آن غیرضروری میکند. تنها به چند نمونه از اشکالات اساسی این صفحه اشاره‌ای میکنیم:
الف) صفحه ۲۵ بهمن برای توجیه انتخاب میدان مادر (محسنی) قرار گرفتن مجسمه نرگس عاشقان ساخته خانم رهنورد در این میدان اشاره کرده است٬ اما ارتباط برقرار کردن بین انتخاب میدان مادر برای تجمع و قرار گرفتن مجسمه‌ای در آنجا٬ از پوچ هم پوچ‌تر است.
ب) این صفحه به این اشاره کرده که انتخاب مسیر با مشورت با مادران پارک لاله (عزادار) صورت گرفته است. اما این بیشتر به سوءاستفاده از اعتبار و نام این مادران شبیه است تا مشورت٬ چرا که مادران عزادار خود هیچ ادعایی در تعیین مسیر برای تجمع سبزها نداشتد. این مادران تنها اعلام کرده‌اند که فردا ساعت ۴ در پارک لاله میعادگاه همیشگی‌شان جمع خواهند شد[5]. با توجه به نزدیکی میدان انقلاب یکی از کانونهای اصلی تجمعات مسیر امام حسین-آزادی به پارک لاله٬ سبزهایی که علاقه‌مند به همراهی با مادران عزیز باشند٬ خیلی ساده و تنها با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانند خود را به محل موردنظر برسانند.
۴- ما پیگیری رفتار عجیب صفحه فیسبوک ۲۵ بهمن را به بعد موکول میکنیم٬ تنها اینجا از تمام معترضین سبز میخواهیم که فردا بین ساعتهای ۴ و ۵ در همان مسیر همیشگی امام حسین-آزادی حضور داشته باشند٬ مسیری که به خلق حماسه‌هایی چون ۲۵ خرداد٬ روز عاشورا و ۲۵ بهمن یاری رسانده است!

فردا عصر٬ امام حسین تا آزادی!
زنده‌باد روز جهانی زن!
زنده‌باد جنبش سبز!
این روز بر همه زنان ایران و جهان مبارک باد


[1]به دعوت شورای هماهنگی سبزها، سه شنبه برای حمایت از موسوی و کروبی در مسیر امام حسین تا آزادی مردم راهپیمایی می کنند.
http://www.rahesabz.net/story/33751/
[2]
http://img822.imageshack.us/img822/6955/11269989.jpg
http://img683.imageshack.us/img683/3055/45273104.jpg
[3]
http://www.facebook.com/note.php?note_id=133323106737694
[4]
http://www.facebook.com/25bahman/posts/143268419071491
[5]
http://www.madaraneparklale.com/2011/03/17.html