برنامه مطالعاتی مجازی- مطالعه کتاب ایران بین دو انقلاب- بخش سوم ۱۳۳۲-۱۳۵۷

تگها ، |۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه
در راستای شناخت علمی و بهتر تاریخ سیاسی و مبارزات آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه معاصر کشورمان٬ ما در گروه ۲۳ خرداد قصد داریم «برنامه مطالعاتی مجازی با محوریت تاریخ معاصر» ایران آغاز کنیم.
در این برنامه «بخش سوم کتاب ایران بین دو انقلاب» نوشته یرواند آبراهامیان استاد ایرانی‌الاصل تاریخ مورد مطالعه و بحث قرار می‌گیرد. این بخش از کتاب٬ مشتمل بر مقطع مهم و سرنوشت‌ساز سالهای ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ است.
تجمع اعتراض آمیز سیاهان آمریکا در دهه شصت میلادی
از کتاب ایران بین دو انقلاب دو ترجمه مختلف -ترجمه چاپ نشر‌نی و چاپ نشر مرکز- صورت گرفته که  هر دو در کتاب‌فروشی‌های معتبر موجود است. برای راحتی بیشتر شرکت‌کنندگان٬ به تدریج و پیش از شروع هر جلسه٬ فایل اسکن‌شده‌ای از بخش مورد مطالعه در اختیار دوستان قرار خواهیم داد. اسکن از ترجمه نشر‌نی صورت گرفته و مرجع ما نیز برای تعیین صفحات هر جلسه٬ همین نسخه خواهد بود.
نحوه کار بدین ترتیب خواهد بود که در ابتدای هر جلسه (که هر شنبه خواهد بود)٬ صفحاتی از کتاب برای مطالعه تعیین و در طی هفته و تا روز جمعه خوانده می‌شود. در این مدت دوستان شرکت‌کننده نظرات خود را درباره بخش مورد مطالعه مطرح به بحث خواهند گذاشت.
گروهی ایمیلی (در جیمیل) برای این منظور ساخته خواهد شد و ارتباط شرکت‌کنندگان از طریق ایمیل خواهد بود.
دوستانی که مایل به شرکت در جلسات مطالعاتی مجازی هستند٬ ایمیلی دال بر علاقه‌شان به شرکت در این جلسات به آدرس ما 23khordaad@gmail.com بفرستند یا از فرم پایین صفحه برای ثبت نام استفاده کنند.
لازم به ذکر است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی مانند اسپمینگ٬ ایمیلهای ارسالی اعضای جدید٬ تنها پس از تایید مدیران گروه به کل گروه ارسال خواهد شد.
برنامه کار جلسه اول
-آشنایی و معارفه دوستان
-مطالعه و بحث درباره صفحات ۵۱۵-۵۲۴ کتاب ایران بین دو انقلاب (بخش سوم: ایران معاصر فصل نهم: سیاست توسعه ناهمگون  قسمت تثبیت قدرت (۱۳۳۲-۱۳۴۲)
مباحث اصلی جلسه اول
-تسلط رژیم شاه و گسترش نهادها و روش‌های سرکوب در دهه سی
-رابطه رژیم شاه با روشنفکران و طبقه کارگر
-رابطه رژیم شاه با خانواده‌های بزرگ زمین‌دار
-رابطه رژیم شاه با طبقه متوسط سنتی و بازاری
-بحران شدید اقتصادی (۱۳۳۹) و تغییر سیاست دوگانه رژیم
-رابطه دولت دموکرات کِنِدی و شاه و تاثیرش بر تحولات داخلی
-دولت امینی و سیاستهای اصلاح‌طلبانه‌اش
-کناره‌گیری امینی و قدرت‌گیری دوباره شاه: دولت علم
-ادامه سیاستهای اصلاحات ارضی امینی و ارسنجانی تحت عنوان انقلاب سفید شاه و مردم
-قیام خرداد ۴۲ و ظهور خمینی