یادداشت گروه ۲۳خرداد در تحریم راهپیمایی روز قدس

تگها |۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه
بی شک برگزاری تجمعات میلیونی و پرشکوه از تجمع ۲۵ خرداد و روز قدس تا ۱۳ آبان و عاشورای سبز درخشانترین لحظات جنبش سبز را ساخته، لحظاتی که در آن هزاران هزار معترض سبز توانستند با قرار گرفتن کنار یکدیگر جو سرکوب قانونی و غیرقانونی سی ساله را بشکنند و قدرت مردمی متحد و شجاع را در مقابل دیدگان جهانیان نمایش دهند.
و بی شک کم نیستند سبزهایی که در این روزهای سکوت و رخوت جنبش در اشتیاق تکرار آن روزهای بزرگ بسوزند. به راستی از این میان کیست که نخواهد در کنار یاران شناخته و ناشناخته اش فریاد مرگ بر دیکتاتور سر دهد؟
اما تمام این خاطرات زیبا و فراموش نشدنی و این آرزوهای پاک و انسانی نباید ما را از دیدن واقعیاتی روشن دور سازد؛ از جمله این واقعیت که جنبشی که به علت فقدان هماهنگی و برنامه ریزی و اصرار بر انجام کنشهای تکراری و قابل پیش بینی، نتوانست و نتواند در کنار تجمعات خیابانی راهکارهای دیگر و روزمره ای برای تداوم اعتراضاتش خلق کند، دیر یا زود محکوم به شکست است. دقیقا به همین علت بود که جنبش سبز نتوانست از تجمعات پرشکوهی چون ۲۵ خرداد و عاشورا و هزینه های بالایش بهره کافی را ببرد و دقیقا به همین علت بود که شکست۲۲ بهمن به جنبش سبز تحمیل شد.
با این اوصاف، ما در گروه ۲۳ خرداد، از همه یاران سبزمان میخواهیم در این شرایط رکود جنبش، در تجمع روز قدس شرکت نکرده و شکستی خودساخته و احیاناً دستگیری تعدادی از فعالین برای جنبش را رقم نزنند.
در مقابل پیشنهاد ما این است که با شرکت جدیتر در فعالیتهای دیگری چون حمایت از زندانیان، مصدومین و خانواده شهدای جنبش [۱]، ترویج مبارزات گوناگون مدنی [۲]، دامن زدن به بحثهای نظری و بالا بردن دانش و آگاهی درون جنبش سبز [۳]، کار بر روی گروههای کوچک دوستان سبز [۴] و دیگر قعالیتهای مبتکرانه و خلاقانه [۵]، به ارتقای هماهنگی و پیشبرد مبارزات جنبش سبز یاری رسانند.
به خیابانها بازخواهیم گشت؛
نه در یأس و پراکندگی روز قدس امسال
بلکه در فردایی
متحدتر،
هماهنگتر،
بابرنامه تر،
و با هدف روشن نابودی دیکتاتوری حاکم!  

گروه ۲۳ خرداد

[۳] امیدواریم به یاری دوستان در آینده بتوانیم مطالعه ای جمعی در زمینه تاریخ سیاسی ایران معاصر را سازمان دهیم.
[۵] برای نمونه میتوان به این نوشته یکی از جوانان سبز اشاره کرد: به جای تظاهرات در 12 شهریور حرکت های هماهنگ را شروع کنیم.

5 Comments


  1. محمد سبز

    درود بر دوستان عزيزم.
    به قول شيخ شجاع، زنده بودن جنبش رو ميشه از اقدامات حكومت ديد. برنامه روز قدس هم براي مجبور كردن حكومت به لشكركشي دوباره به خيابونها و نشون دادن ترسشون از جنبشه؛ وگرنه هيچ كدوم ما انتظار نداريم روز جمعه تجمعي به اون صورت شكل بگيره.
    پيروز باشين.

    ۹ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱:۵۲

  2. ناشناس

    حضور در خيابان هميشه منافع داره. اگر مردم شجاعت به خرج بدن و جمعيت چند ميليوني بشه و باز شجاعن به خرج بدن و بمونن به سقوط حكومت مي رسه. اگه هم جمعيت در حد چند ده هزار نفري باشه اگر چه به سقوط ختم نميشه اما باعث گسترش شكاف در حكومتي ميشه كه از درون پوسيده و قدمي است به سمت پيروزي. اين همه اختلافها داخل حكومت و پريشوني اونها به خاطر حضور افتخار اميز مردم در سال پيش بود.

    ۹ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۴

  3. سبز

    من هم با تحریم مخالفم , باعث ایجاد آسودگی در طرف مقابل میشه . این حضور سبزهاست که باعث ایجاد تفرقه و ترس در طرف مقابل میشه , حتی اگر نتیجه مستقیم دیگه ای نداشته باشه .
    حضور با احتیط بهتر از واگذاری زمین به حریف , به هر حال بایو پول و نیرو مصرف کنه تا جلو ترسش رو بگیره

    ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۵۹

  4. Nima گفته:

    soe estefade az matne shadi sadr dar mored shiva nazar ahari. khahesh mikonam vakonesh neshon bedin

    شادی صدر – به درستی – هیاهوهای تبلیغاتی این مدافعین جعلی حقوق بشر را روندی خطرناک برای شیوا نظر آهاری می داند و معتقد است که اگر کار آنها به همین شیوه ادامه پیدا کند عملا” ممکن است فضایی را بوجود آوردند که در آن قاضی پروندهء شیوا نظر آهاری و مقامات امنیتی کشورمان تاملی را که تا امروز به خرج داده اند کناری بگذارند و واقعا” برای شیوا نظر آهاری حکم اعدام درخواست و صادر کنند


    http://balatarin.com/permlink/2010/9/3/2176642

    ۱۲ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۰۰

  5. 23 خرداد گفته:

    دوست عزیز، نیما

    آن متن مفتضحتر از آن است که مورد اقبال قرار بگیرد. جای نگرانی نیست

    ۱۲ شهریور ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۵۷