درباره موسسه فرهنگی خدماتی ثامن‌الائمه

تگها |۱۳۹۱ مرداد ۲۸, شنبه



یکی از دوستان ساکن ایران: در گروگانگیری ۴۸ نفر ایرانی توسط ارتش آزاد٬ نام موسسه فرهنگی خدماتی ثامن‌الائمه به عنوان موسسه مسوول اعزام این ۴۸ نفر برده شد. متاسفانه علی‌رغم بحثهای فراوانی که درباره این ماجرا شده٬ خیلی کم درباره این موسسه صحبتی شده٬ موسسه‌ای که حداقل بخش مهمی از فعالیتهایش علنی است و بنا به ادعای مسوولانش سالانه صدها هزار مسافر را در ایران و خارج از ایران جا‌به‌جا میکند و به سادگی می‌توان درباره آن اطلاعات با‌ارزشی به دست آورد. با توجه به اینکه دفتر مرکزی این موسسه در اصفهان است و این امکان برایم مهیا بود که در حد توان درباره‌اش تحقیقی بکنم٬ در دو هفته اخیر چنین کردم.

آرم موسسه ثامن‌الائمه



پیش از شروع تنها این نکته را یاد‌آور شوم که اطلاعاتی که در ادامه خواهید خواند٬ درباره جنبه‌های علنی و روشن این موسسه است و من هم بیشتر مطالب زیر را از بروشورهای خود موسسه و همینطور روزنامه‌ها و گفته‌های بعضی اشخاص آشنا به دست آورده‌ام.

تاریخچه : این موسسه توسط اعضای رده بالای سپاه پاسداران و در سال ۱۳۷۰ و با اعزام ایثاگران به مشهد فعالیت خود را آغاز می‌کند. به مرور فعالیتهای این موسسه گسترش می‌یابد و اعزام به سوریه٬ لبنان٬ عمره مفرد٬ عراق٬ کیش و دبی را هم در می‌گیرد.
در حال حاضر این موسسه به عنوان یکی از موسسات اصلی اعزام بازنشستگان سپاه و ارتش به سفرهای زیارتی و توریستی فعالیت میکند٬ اما فعالیت آن به بازنشستگان و کارکنان دولت محدود نیست و سالهاست که با توجه به روابط وسیعش با دیگر ارگانهای حکومتی و از جمله سازمان حج و زیارت٬ دراعزام افراد عادی به خصوص به اماکن زیارتی نقش مهمی بازی میکند.

دفاتر موسسه : دفتر اصلی این موسسه در اصفهان (چهارباغ خواجو جنب کتابخانه ابن‌مسکویه تلفن
 ۲۲۰۴۸۴۸) است و دفاتری در تهران (خیابان گاندی٬ نبش کوچه یازدهم تلفن ۲۲۳۹۵۰۹-۱۲) و مشهد (خيابان خسروي نو روبروي هتل جنت تلفن ۸۸۷۷۶۰۱۵) دارد. هر فرد عادی با مراجعه به این دفاتر می‌تواند در تورهای مختلف این موسسه ثبت‌نام کند.

آماری از گسترش فعالیتها

در یکی از رپرتاژها آگهی‌های این موسسه ذکر شده که در سال ۸۲ این موسسه به عنوان یکی از شرکتهای مجری عملیات عمره سازمان حج و زیارت٬ بیش از یکصد و ده هزار نفر را به عربستان سعودی اعزام کرده و سالیانه در کل بیش از ۲۵۰ هزار نفر مسافر را جابه‌جا میکند.

ارتباطات با نهادهای حکومتی

در بالا اشاره شد که موسسه ثامن‌الائمه به عنوان یکی از شرکتهای مجری سازمان حج و زیارت فعالیت میکند٬ اما دامنه همکاری این موسسه با دیگر نهادهای حکومتی بسیار فراتر از اینهاست. به عنوان چند نمونه می‌توان به اینها اشاره کرد:

-این موسسه به همراه
بنياد تعاون بسيج٬ سازمان سياحتي و مراكز تفريحي بنياد مستضعفان٬ حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي٬ كانون اتومبيلراني و جهانگردي٬ شركت هواپيمائي ايران اير تور٬ سازمان سياحتي و فرهنگي كوثر و شركت بازرگاني شاهد یکی از هشت سهامدار موسسه نسیم صبح است که بین سالهای ۷۷ تا ۸۹ در اعزام زائر به عراق و سوریه فعالیت میکند (از فعالیت احتمالی موسسه نسیم صبح در سالهای بعد اطلاعی در دست نیست)

-بنا به گفته مدير نمايندگي سازمان حج و زيارت در سوريه ، یکی از طرحهای این سازمان که در دیدار حسين اكبري معاون سازمان حج و زيارت و مهندس كلش معاون وزارت گردشگري سوريه به تصویب رسیده٬ توسط موسسه ثامن‌الائمه و موسسه شمسا اجرایی شده است.

-در رپرتاژ آگهی که در بالا از آن صحبت شد٬ آمده بود که در سال ۸۸ این موسسه در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی مشهد٬ این موسسه همایش سراسری مدیران آژانسهای زیارتی و سیاحتی برگزار میکند. جالب توجه است که در این همایش «مدیران فرودگاهایی اصفهان (مهندس بهشتی) و مشهد و مدیر عتبات سازمان حج و زیارت» حضور داشته‌اند.

-همچنین بنا به گفته یکی از آشنایان٬ طبق توافق این موسسه با سازمان تاکسیداری اصفهان٬ تاکسیداران اصفهانی می‌توانند از تسهیلات این موسسه استفاده کنند.


فعالیتهای فرهنگی

بنا به گفته محمدحسن سالمی مسوول دفتر مؤسسه ثامن الائمه در اصفهان این موسسه سالانه در حدود یک‌میلیارد تومان صرف فعالیتهای فرهنگی میکنند. بخشی از این فعالیتها بدین شرحند:

مراکز قرانی: از سال ۷۹ این موسسه شروع به تاسیس مراکز آموزش قران کرده که بنا به گفته مدیر عامل این موسسه در سال ۸۸ ٬ ده مرکز آموزش قران با ظرفیت ۸۰ هزار نفر زیر پوشش این موسسه بوده‌اند.

-این موسسه صاحب بزرگترین مرکز رسمی آموزش قران به صورت آنلاین در ایران است که علاقه‌مندان می‌توانند پس از گذراندن دروس به شکل آنلاین مدرک معتبر و مورد تایید نهادهای جمهوری اسلامی دریافت کنند.

-دبستانهای دینی: همچنین این موسسه در شهر اصفهان دو دبستان پسرانه (
خ نشاط – جنب ایران خودرو – کوی شهید طالبی) و دخترانه (خ فردوسی – مقابل منوچهری – نبش نهر چرخاب) به نام نسیم رحمت رضوی دارد که در آن دانش‌اموزان آموزشهای دینی و سیاسی مدنظر حکومت را میبنند.

انتشارات: این موسسه در حوزه نشر هم فعال است و از جمله در سال ۸۲ کتابی تحت‌عنوان
زی‍ارت‌ چ‍ی‍س‍ت‌؟ زائ‍ر ک‍ی‍س‍ت‌؟ منتشر کرده است.

مدیریت موسسه

مدیر عامل و صاحب امتیاز این موسسه فردی به نام سعید سعادتی کوکج است که بنا به گفته یکی از افراد مطلع وی
جانشين كانون بازنشستگان ستاد كل سپاه پاسداران نیز هست.

دفتر موسسه ثامن‌الائمه در دمشق

مدیریت این دفتر به عهده فردی به نام
حمید رضا گلابچیان است و حجه‌الاسلام حسن غزالی اصفهانی مدیریت فرهنگی آن را به عهده دارد. در مراسمی که دفتر دمشق این موسسه به مناسبت مرگ آیت‌الله حسن امامی دراواخر سال ۸۹ برگزار می‌شود٬ نماینده رهبر جمهوری اسلامی و نماینده آیه‌الله مکارم سخنرانی میکنند.این موسسه مدارسی ویژه کودکان و نوجوانان ایرانی در دمشق دارد که مدیریتش به عهده فردی به نام شاه‌زیدی است.


امیدوارم این مطلب کوتاه درباره این موسسه عظیم دریچه‌ای باشد برای مطالب کاملتر و دقیق‌تر درباره این موسسه عظیم و نقش‌آفرین.



1 دیدگاهدرباره موسسه فرهنگی خدماتی ثامن‌الائمه


  1. ناشناس

    همچنین این موسسه یک شرکت زیر مجموعه با نام «ثامن سازه عرش» دارد که فعالیت های عمرانی و ساختمانی انجام می دهد. آدرس سایت این شرکت:
    http://samensazeh.ir/default.aspx
    .
    همچنین این شرکت که در ابتدا با همان یک دفتر آزانس مسافرتی در خیابان چهارباغ خواجوی اصفهان کار خود را آغاز کرد بعد از چند سال تعاونی اعتبار ثامن الائمه را راه اندازی کرد که در حال حاضر یکی از بزرگترین موسسات مالی و اعتباری در ایران می باشد. آدرس سایت تعاونی اعتبار ثامن الائمه:
    http://www.samen.ir/

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۳۸