يك پيروزي: فرار گشت ارشاد به نقاط خلوت!

تگها ، ، ، |۱۳۸۹ آبان ۲۲, شنبه

چهارشنبه ۱۹ آبان٬ یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با شرق از مسئله مهمی پرده برداشت. به گفته وی جانشين فرمانده پليس، معاونت عمليات ناجا و فرمانده پليس پايتخت جلسه‌اي با فراكسيون روحانيون مجلس داشته‌اند و از اختلاف نظرشان با دولت بر سر گشت ارشاد صحبت کرده‌اند. فرماندهان پلیس در این جلسه گفته‌اند: «براساس دستورات مجبور شده‌اند گشت ارشاد را جمع كنند و نام آن را به گشت حقوق شهروندي تغيير دهند. علي‌الظاهر مخالفت‌ها مربوط به دولت مي‌شود كه از طريق دستگاه‌هاي مسوول خواستند برخوردها و تعقيب‌ها با اين پديده علني نباشد و فردي كه مرتكب خلافي مي‌شود، در جمع با او برخورد نشود، تعقيب شود و جلوي منزل يا جاي ديگري برخورد انجام شود. فرماندهان پليس گفته‌اند دولت اين تصميم را از طريق معاونت فرهنگي وزارت كشور به آنها ابلاغ كرده و اين محدوديت جديدي براي نيروي انتظامی شده است.»

در همین رابطه می‌توان به چند نکته اشاره کرد:


۱- ما پیشتر با جمع‌بندی تجارب چند‌ساله اخیر گشت ارشاد نوشته بودیم:‌«- گشت ارشاد در جاهای شلوغی که توجه عده زیادی را می تواند جلب کند- مانند میادین شلوغ شهر- ظاهر می شود» چرا که هدفشان «نه هدایت یا ارشاد که ترساندن و قدرت‌نمایی» در جلوی چشمان تعداد هر چه بیشتری از مردم است. همین امر را در عین حال نقطه ضعف گشت ارشاد دانستیم٬ چرا که این امکان را برای مردم به وجود می‌آورد که در دفاع از حق انتخاب پوشش وارد صحنه شده و به کمک فرد مورد تجاوز بشتابند٬ اتفاقی که بارها نیز رخ داده است. به خصوص با توجه به رشد جنبش اعتراضی پس از انتخابات٬ در مدت اخیر توجه مردم به قضیه گشت ارشاد بیشتر شده و در چند ماه اخیر شاهد ارسال چندین فیلم از مقاومت دختران و در مواردی مردم در مقابل متجاوزان گشت ارشاد بوده‌ایم (تاراندن گشت ارشاد توسط مردم رشت یا این مورد اخیر از مقاومت دختر و یاری رساندن مردم به وی)

خبر فوق نشان می‌دهد که دولت قصد دارد با کنار گذاشتن سیاست ارعاب عمومی بر سر مساله پوشش و حتی تغییر نام بدنام‌شده گشت ارشاد٬ عقب‌نشینی کرده و از دردسر درگیری روزمره با مردم معترض خود را خلاص کند.

مقاومت جانانه دختری در برابر متجاوزان و همراهی مردم با او! (لینک)


۲- افزون بر این٬ سیاست جدید دولت در پرهیز از برخورد با مردم در اماکن شلوغ و تعقیب مردم تا نقاط خلوت٬ خود نمایشی از ضعف و ترس و عدم اقتدار نیروی انتظامی در برخورد با مردم است٬ نیرویی که علی‌رغم در دست داشتن تمام اهرمهای نظامی و قضایی٬ جرات برخورد علنی با به زعم خود «قانون‌شکنان» و «بدحجابان» را ندارد!


۳- واکنش فرماندهان پلیس و جلسه با روحانیون مجلس نشان میدهد که برخورد دولت مورد قبول نیروی انتظامی و بخشهای دیگری از حاکمیت نیست و دامنه اختلافات حتی به شکایت بردن فرماندهان پلیس نزد مجلس کشیده شده است. البته اختلافات و درگیریهای درونی نظام به خودی خود نتیجه مثبتی برای مردم نخواهد داشت٬ اما می‌توان و باید از این اختلافات و ناهماهنگی‌ها بهترین و بیشترین استفاده را برد.


۴- ما همه را دعوت می‌کنیم که به هر طریق ممکن حساسیت خود و اطرافیان را نسب به اهمیت قضیه گشت ارشاد و در واقع حق آزادی انتخاب پوشش افزایش دهند (در این نوشته چند راهکار پیشنهادی خود را مطرح کرده‌ایم). بی‌شک جامعه دموکراتیک فردا از طریق مبارزه روزمره بر سر حقوق اولیه و انسانی‌مان شکل خواهد گرفت!


به امید تحقق آزادی انتخاب پوشش!

به امید ایرانی دموکراتیک!