تجمع ۲۲ خرداد و درسهایی از گذشته؛ پیشنهاداتی به کاربران بالاترین

تگها |۱۳۸۹ خرداد ۱۵, شنبه

با نزدیک شدن به ۲۲ خرداد، به طور طبیعی جنب و جوش بیشتری در فضای سیاسی جامعه و به خصوص جنبش سبز دیده می‌شود. در این میان، سایت بالاترین هم به عنوان سایتی تاثیرگذار بر فعالیتهای جنبش سبز، شرایط خاصی پیدا می‌کند و در این سایت، لینکهایی مرتبط به این روز بیشتر فرستاده خواهد شد. مطمئنا لینکهای داغ شده هم مورد بازدید عده زیادی قرار می‌گیرند.



تسلط بر شرایط و اتحاد همگانی رمز پیروزی


با توجه به تمام این مسائل، ما در گروه ۲۳ خرداد، برای کاربران عزیزی که دل‌نگران جنبش اعتراضی مردم ایران و به‌خصوص تجمع ۲۲ خرداد هستند، در مورد چگونگی کارکردشان در بالاترین در این روزهای خاص پیشنهادات زیر را داریم.

الف: روزهای پیش از تجمع ۲۲ خرداد

۱- پرهیز از تبلیغ ضعف و بی پناهی مردم: به طور قطع، مرور تجربه تجمعات گذشته می‌تواند درک بهتر و درست تری از وضعیت فعلی بدهد. شاید بتوان مهمترین درس تجمعات گذشته را نمایش قدرت همبستگی و اتحاد مردم دانست، درسی که هیچگاه نباید فراموش شود. از سوی دیگر، با توجه به اینکه پس از زمانی نزدیک به یکسال، جنبش سبز به خوبی با درجه توحش کودتاچیان آشنا شده و هر معترضی به خوبی به شرایط شرکت در تجمعات آشناست و همچنین با توجه به تهدیدهای همیشگی کودتاچیان برای منصرف کردن مردم از شرکت در تجمعات، پیشنهاد ما این است که کاربران به جز در موارد خاص به لینکهایی (فیلم، پوستر و ...) که نمایانگر خشونت بی حد و حصر کودتاچیان و بی پناهی مردم در مقابل این خشونتهاست، رای ندهند و در عوض به لینکهایی رای دهند که نمایانگر قدرت اراده و همبستگی مردم است.

البته قطعا منظور این نیست که تجارب گذشته دیده و مورد نقد و بررسی قرار نگیرد؛ آنچه مدنظر ماست، پرهیز از تاکید روی صحنه هایی از خشونت و جنایت است که پیش از این بارها پخش و دیده شده است.

۲- برآورد درست از تعادل نیرو: یکی از ابزارهای مرسوم کودتاچیان برای فریب معترضان این است که در پوشش فعالین سبز، تصوری دروغین و غیرواقعی از تعادل قوای مردم و خود به نمایش بگذارند. گاهی تلاش میکنند این تصور را برای مردم ایجاد کنند که مردم در آستانه پیروزی نهایی قرار دارند و گاهی مستقیم و غیرمسقیم می‌خواهند این باور را به مردم بقبولانند که قدرتشان در مقابل قدرت مطلق و توحش بی‌حد و حصر حکومت هیچ است.

هدف این گونه تبلیغات روشن است: مبارزی که برآورد درستی از تعادل قوای خود و دشمنش نداشته باشد، گاه به اشتباه دست به حرکت و حمله ای می‌زند که جز ضرر و شکست نتیجه ای ندارد و گاه با تصور هیچ بودنش، کاملا مایوس شده و از مبارزه دست می‌شوید.

با این اوصاف پیشنهاد ما به کاربران این است که از رای مثبت به لینکهایی که تصویری اغراق آمیز و یکسویه از تعادل قوای مردم و کودتاچیان میدهند، پرهیز کنند.

نمونه: تمام ارکان رژیم به لرزه درآمده، ۲۲ خرداد تیر خلاص را بزنیم!
نمونه: ۲۲ خرداد روز به خاک مالیده شدن پوزه و شکست نهایی سید علی!
نمونه: ملتهای آزاد دنیا! به داد ملت بیچاره و مفلوک ایران برسید!

۳- آشفته نکردن فضا با خبرهای دروغ: یکی دیگر از روشهای مرسوم کودتاچیان به خصوص در روزهای حساس، پخش خبرهای دروغین به مقاصد مختلفی چون آشفته کردن فضا و همچنین ایجاد رعب و وحشت است. با توجه به تمهیدات همیشگی کودتاچیان برای سرکوب اعتراضات مردم، تشخیص خبرهای دروغ از تمهیدات واقعی کودتاچیان، تنها با هوشیاری و توجه به منبع خبر و همچنین بررسی محتوای خبر، ممکن است.
مبادا به دست خود کمک کنیم که کودتاچیان بدون هزینه ای واقعی، فضای رعب و وحشت را بر اردوی سبزها حاکم کنند.
نمونه اول: برای سرکوب تجمع ۲۲ خرداد، دو میلیون بسیجی از سراسر کشور به تهران می آیند.
نمونه دوم: طبق صحبت منابع موثق، در ۲۲ خرداد، نیروی انتظامی به یوزی مسلح شده.
نمونه سوم: محموله جدید چینی در بنادر جنوبی بارگیری شد! خودروهای ضدشورش اسیدپاش!

۴- بالانبردن انتظارات از ۲۲ خرداد: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹، هرچند مهم، اما تنها یک روز از تاریخ طولانی مبارزه دموکراتیک مردم ایران علیه سرکوب و خفقان است. علاوه بر این، جنبش سبز برای مبارزه با دیکتاتوری، به مرور در حال یافتن روشهای دیگری -مقابله با گشت ارشاد، حمایت عاطفی بیشتر از خانواده زندانیان و ...- به غیر از برگزاری تجمعات است. در مقابل کودتاچیان سعی میکنند این تصور را جا بیندازند که برگزاری تجمع 22 خرداد (و تجمعات روزهای خاص دیگری)، برای جنبش سبز، روز مرگ و زندگی است.

پیشنهاد ما این است که چه به لینکهایی که انتظارات از این روز را به طرز نامعقولی بالا میبرد و چه به لینکهایی که شکست معترضین در این روز را برابر با مرگ و یا حداقل ضربه کاری و غیرقابل جبرانی بر پیکر جنبش مردم میدانند، رای مثبت ندهند.

نمونه اول: برگزاری موفق ۲۲ خرداد=آزادی همه زندانیان سیاسی. پیش به سوی ۲۲ خرداد!
نمونه دوم: سبزهای عزیز! برگزاری ناموفق تجمع ۲۲ خرداد دست سیدعلی را در سرکوب کامل جنبش باز میکند. پیش به سوی ۲۲ خرداد!

ب: شب و روز ۲۲ خرداد

همانطور که در گذشته مشاهده کردیم، از چندین ساعت مانده به تجمع ۲۲ خرداد، شاهد خبرهای ویژه تجمع خواهیم بود. طبعا بخشی از این خبرها درست و موثق خواهد بود، اما باز هم تجربه به ما میگوید که باید شاهد سیل خبرهای دروغین و انحرافی باشیم. از این رو، دو نکته حائز اهمیت است:

۱- دقت در منبع خبر: ما تمام کاربران را به دقت بیشتر به منبع خبر جلب میکنیم. بدون شک بعد از حدود یکسال از جنبش، تا حد زیادی مشخص شده که چه -سایتها و خبرگزاریهای معتبر محسوب می‌شوند و کدامها نامعتبر و مشکوک و غیرقابل اعتماد. با این اوصاف دلیلی ندارند که در شرایط حساس ۲۲ خرداد، تنها به صرف جالب یا خوشایند بودن یک خبر، به نامعتبر یا ناشناخته بودن منبعش توجهی نکنیم.

۲- دقت در محتوای خبر: جدای از منبع خبر، بررسی خود محتوای خبر هم قطعن کمک خواهد کرد که بهتر بتوان خبرهای واقعی را از خبرهای دروغین و اغراق آمیز تشخیص داد.

پیشنهاد ما به کاربران بالاترین این است که لینکها و موضوعات داغ خاص تجمعات و برنامه های پیشین جنبش سبز را بررسی کنند تا بهتر بتوانند سایتها و خبرگزاریهای معتبر را از نامعتبر تشخیص دهند.

با امید ۲۲ خردادی پرشکوه و روحیه بخش!

4 Comments


  1. ناشناس

    تظاهرات عاشورا می تونه سرمشق باشه واسه ما . تو اون تظاهرات هیچکی نمی د ونست که واقعا کجا قراره تظارهرات بشه .. وقتی تظاهرات , پخش باشه , سرکوب سخت تره . فکر کنید که هر محله , یه جا محل تجمع داشته باشن . و محلات مختلف , با جمعیت محله خودشون حرکت کنن . همه در نهایت به یه جا می رسن اما تعیین محل قبلی , سرکوب رو راحت تر می کنه .

    ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۲:۵۱

  2. ناشناس

    درود بر شما که تصویر درست رو دارین به مردم می دین بازم کمک کنید برای شنکه اجتماعی دیگه هم مطلب بنویسید تا من برای دیگران بفرستم

    ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۰۵

  3. 23 خرداد گفته:

    "تظاهرات عاشورا می تونه سرمشق باشه واسه ما . تو اون تظاهرات هیچکی نمی د ونست که واقعا کجا قراره تظارهرات بشه .. وقتی تظاهرات , پخش باشه , سرکوب سخت تره . فکر کنید که هر محله , یه جا محل تجمع داشته باشن . و محلات مختلف , با جمعیت محله خودشون حرکت کنن . همه در نهایت به یه جا می رسن اما تعیین محل قبلی , سرکوب رو راحت تر می کنه ."

    درباره تجمع 22 خرداد، پیشنهاداتی داریم که امیدواریم در چند روز آینده بتوانیم منتشرش کنیم

    ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲:۱۱

  4. 23 خرداد گفته:

    " ناشناس گفت...
    درود بر شما که تصویر درست رو دارین به مردم می دین بازم کمک کنید برای شنکه اجتماعی دیگه هم مطلب بنویسید تا من برای دیگران بفرستم"

    ممنون از لطفتان. اگر ممکن است منظورتان را از شبکه های اجتماعی دیگر، دقیقتر بفرمایید.

    ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۲:۱۲