روز زن و راهكارهاي پيش رو

تگها ، ، |۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه


بروز رسانی: از آخرین کار تحلیلی گروه 23 خرداد، «همه پرسی: واکنش جنبش سبز به روز جهانی زنان»، نیز دیدن کنید.


بي شك، تاكنون، انعطاف پذيري در روشهای مبارزاتی و همچنين مقاومت بالا در برابر خشونت آشكار و پنهان سركوبگران، از توانايي هاي بزرگ جنبش سبز بوده است. با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر– خشونت بالای کودتاچیان، دستگیریها و احکام اعدام و زندان و به وي‍ژه عدم برگزاری موفق راهپيمايي 22 بهمن- بسياري به نقد جنبش پرداخته اند و در مورد شيوه هاي جديد براي مقابله با استبداد حكومت دست نشانده به گفتگو پرداخته اند.
در چنین فضایی، شاید طبیعی باشد که برخی فعالین، خواستار آن باشند که با افزايش تجمعات خیابانی و با موفقیت احتمالي در آنها، هر چه سریعتر شرایط را به نفع معترضان برگردانند. اما کمی تامل بر روی شرایط دشوار فعلی و درك شک و تردید و یاس های موجود در میان بخشی از جنبش سبز نشان مي دهد که ادامه بی‌تامل روشهای پيشين و از همه مهمتر برگزاری تجمعاتی که با توجه به ویژگی ذاتی کودتاچیان منجر به خشونت و هزینه‌های انساني زیادی برای معترضان سبز خواهد شد، کارایی لازم را نخواهد داشت. در اين شرايط ما بیش از هر چیز به اتخاد روشهایی همراه با صبوری، تامل براي تقویت روحیه و همبستگی مان نیاز داریم.
در همین راستا و با توجه به نزدیکی روز جهانی زن در هفدهم اسفند بر این باوریم که می توان از این مناسبت فرخنده برای بالا بردن روحیه یاران سبزمان و به خصوص دختران و زنانی که در این مدت مورد شدیدترین خشونتهای کودتاچیان قرار گرفته‌اند، بهترین استفاده را نمود. بي شك برگزاری تجمع خیابانی یا هر مراسم دیگری که فرصت را در اختیار حکومت قرار دهد تا برای بار دیگر علیه معترضان خشونت ورزی نماید، نقض غرض خواهد بود. برعکس باید از روشها و برنامه‌هایی استفاده نمود که روز جهاني زن را به راستی روز جشن و شادی نمايند.
اما نه جشن و نه مبارزه اجتماعی، بدون جمع شدن و کنار هم بودن ممکن نیست، از این رو پیشنهاد ما به تمام آزادگانی که به دموکراسی و برابری زن و مرد معتقدند، این است که از فرصت روز جهاني زن بهترین استفاده را بکنند و به شكل هاي گوناگون –برنامه‌های تفریحی مانند کوه، مهمانی های خانوادگی و دوستانه، کلاسهای خصوصی یا دانشگاه و ...- به همراه دوستان و نزدیکان خود در محیطی گرم و دوستانه این روز را جشن بگیرند.
در کنار برگزاری مراسم روز جهاني زن، فعالین جنبش اعتراضی را دعوت می کنیم تا در مدت باقیمانده با استفاده از روشهای مختلفی مثل پول‌نویسی، دیوارنویسی، پخش کارت پستال و بروشورهای ویژه روز زن، به برگزاری هر چه بهتر مراسم روز جهاني زن کمک کنند.
در نوشته‌های دیگری، به تفصیل پیشنهادات خود را برای برگزاری هر چه بهتر این روز ارائه خواهیم داد، اما به نظرمان مسئله اصلی این است که از فرصت روز جهاني زن– البته به هر شکل که خودمان صلاح بدانیم- برای در کنار هم بودن، شاد بودن و بالا بردن روحیه همبستگی خود و یارانمان استفاده کنیم.
دوستان! جشن روز زن را هر چه بهتر و هر چه شادتر برگزار کنیم!